Op het eerste gezicht geheel off-topic, maar als je er over nadenkt misschien toch ook weer niet.
Ik heb een prachtig hellend dak op het zuiden, met een obstakelvrij oppervlak van 930 breed en 360 hoog. Betekent dat ik daar prima 2*9 zonnepanelen op kwijt kan. Het dak is veel groter, maar door een schoorsteen en twee dakramen niet zo geschikt voor nog meer panelen.
Maar na enig huiswerk kom ik erachter dat het ene paneel niet hetzelfde is als het andere.
de Eurener wordt aanbevolen vanwege de goede constructie en dikker glas.
Maar er zijn ook Chinese panelen, waarvan 1 type in aanmerking komt vanwege de micro-omvormer. Daarmee heb je minder last wanneer 1 paneel toevallig eens minder preseteert door een beetje schaduw van een boom.
Wat is wijsheid... wie heeft er ervaring mee?
Verder krijg ik de indruk dat de meeste installateurs met SMA omvormers werken. Er zijn diverse types, afhankelijk van aantal panelen. En dan natuurlijk nog de micro-omvormers, waarbij elk paneel afzonderlijk 230V levert.
Bij de omvormers komt de Nodo om de hoek. Kunnen we de Nodo gebruiken voor uitlezen van de informatie in de omvormers? Ervaringen?